Op reis in eigen stad
Een dagje ITALIA in Antwerpen
Onze-Lieve-Vrouwekathedraal
Naar Italië heengaan en in Italië heengaan …
Wie ook naar Rome getogen is en er ook eeuwig rust, is de jonge Sint-Jan Berchmans (Diest 1599- Rome 1621). Het levensverhaal van deze Vlaamse jezuïetenheilige kan je aflezen op de zijmuren van de Sint-Jan Berchmanskapel (in de kooromgangWandelgang rond het hoogkoor, waarop eventueel koorkapellen en kranskapellen uitgeven.) waar de wapens van de steden zijn verblijfplaatsen aangeven, waaronder Loreto en Rome. Op het retabelGeschilderde en/of gebeeldhouwde achterwand van een altaar dat tegen een wand of pijler is geplaatst. Onder het retabel is er soms een predella. gaat alle aandacht naar zijn dood in Rome, voorafgegaan door zijn levensverhaal op de achtergrond. Zijn voetreis naar de Eeuwig Stad wordt uitgebeeld op het moment dat hij geknield, van vreugde juicht wanneer hij voor het eerst in de verte de immense koepel van de Sint-Pietersbasiliek aanschouwt. Geef toe: een dergelijke emotionele ontlading zit er voor de snelle toerist van nu niet meer in.
Word je in deze kathedraalDe hoofdkerk van een bisdom, waar de zetel van de bisschop staat. van Antwerpen herinnerd aan de Sint-Pietersbasiliek van Rome, weet dan dat je in de Sint-Pietersbasiliek van Rome gewezen wordt op de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen. Op de vloer van ’s werelds grootste kerk staan de lengten van andere grote kerken aangegeven, zo ook met 118,61 m – jawel – die van … Gelukkig komt het er in de schoonheidsleer of esthetica niet op aan de grootste te zijn.
Ook Antwerpens laatste bisschopPriester die de leiding heeft van een bisdom. Zie ook aartsbisschop. van het Ancien Régime, Cornelis Nelis, reist naar Italië, zij het om te vluchten voor het Frans Revolutionair Bewind, dat het niet zo heeft met adel en clerus. Hij sterft tijdens het Frans Bewind in ballingschap te Firenze op 21 augustus 1798 als “zondaar en pelgrim”, aldus het door hem zelf opgestelde grafschrift. Hij wordt begraven in een kapelEen kleine kerk die geen parochiekerk is. Zij kan deel uitmaken van een groter geheel zoals een ziekenhuis, school of godshuis of op zichzelf staan.
Een afgesloten deel van een kerk met een eigen altaar.
nabij het camaldulenzenklooster, maar vermits hij toch in Antwerpen thuis hoort, sluit zijn portret in de sacristieDe kamer waar de priester(s), de gebedsvoorganger(s) en de misdienaar(s) en/of acoliet(en) zich voorbereiden en omkleden voor de mis. heel rechtmatig de reeks bisschopsportretten van het Ancien Régime af.
Iemand van vreemde origine die om vreedzamere motieven hier getogen en gestorven is, is de zevende bisschop van Antwerpen, want hier geboren uit een Italiaanse vader: Marius Ambrosius Capello (1654-’76). Op zijn barok marmeren grafmonument in de kooromgang (een meesterwerk van Artus II Quellinus, vóór 1676) ligt de bisschop in vol ornaat in eeuwige aanbidding. Op de ‘geborduurde’ koormantel staan scenes uit het leven van de heiligeDit is een titel die de Kerk aan een overledene toekent die bijzonder rechtschapen en gelovig heeft geleefd. In de Rooms-Katholieke en de Orthodoxe Kerk mogen heiligen worden vereerd (niet aanbeden). Een aantal heiligen zijn ook martelaren. Marius (Mario), wiens naam in Italië – mede als mannelijke vorm van de naam Maria – bijzonder populair werd. Op zijn epitaaf (rechts van de boekenwinkel; werk van Hendrik-Frans Verbrugghen of Artus II Quellinus, 1676) wordt hij geëerd als grote weldoener voor de armen.