Sint-Paulus, de Antwerpse dominicanenkerk, een openbaring.
De calvarietuin: op bede-vaart ‘achter de hoek’
De dominicanen en de ‘Jeruzalemvaart’
De bedevaart naar het Heilig Land is voor menige christen een levensdoel. In de 17de eeuw nemen de Antwerpse dominicanen het voortouw in het promoten van deze bedevaart. In de schoot van de Rozenkransbroederschap richten zij het Genootschap der Jeruzalemvaarders op. De laatste bezoekers van het Heilig Land op het einde van de eeuw zijn de gebroeders van Ketwigh, beiden dominicaan te Antwerpen. Omdat het Heilig Land onbereikbaar wordt door de oprukkende Ottomanen in de Balkan, vat Dominicus (Domien) van Ketwigh het plan op om het kerkhof naast de kerk, met behoud van zijn begraaffunctie, om te vormen tot een meditatieve beeldentuin à la Jeruzalem. Deze barokke creatie is dus bedoeld als een soort spirituele erzatz. Door Jezus’ lijden, sterven en verrijzenisDit is de kern van het christelijk geloof, nl. dat Jezus op de derde dag na zijn kruisdood uit het graf is opgestaan en verder leeft. Dit wordt gevierd met Pasen. levensgroot uitgebeeld te zien, kan de bezoeker deze geloofsmysteries sterker voor de geest halen en dieper beleven. Nog vóór 1699 maakt Willem I Kerricx de ontwerptekening voor de ‘berg’, maar de realisatie van het hele project neemt bijna een halve eeuw in beslag. Tot in 1741 doet men hiervoor een beroep op verscheidene Antwerpse barokbeeldhouwers, onder wie Jan Claudius De Cock, Willem I Kerricx en Willem-Ignatius Kerricx, Jan Pieter I van Baurscheit, Michiel I van der Voort en Alexander Van Papenhoven.
De dominerende calvarieberg mag dan al zijn naam lenen aan de hele tuin van dit voormalige kerkhof, in feite is het ook een Verrijzenistuin, aangezien Jezus’ heropstanding ‘in levende lijve’ in beeld wordt gebracht door Zijn ontmoeting met Maria Magdalena in de tuin! Bovendien voorzeggen de profeten Jezus’ lijden én Zijn heropstanding. Al wie ook maar betrokken is bij Jezus’ liefdeoffer in de kruisdood en Zijn overwinning op de dood, hetzij als directe getuige, als profeet of als voorbeeldige devotievrome, heeft hier een plaats gekregen. Door de thematische opstelling van de beelden en door de levendige dialoog van enkele beeldengroepen heeft het merkwaardig ensemble iets van een openluchttheater.
Vier dominicanen, zelf Jeruzalembedevaarders, gewapend met de rozenkrans, begeleiden de bezoekers. Om het reisdoel van hun genootschap te illustreren, houden ze een schild met het christelijke wapen van Jeruzalem vast, terwijl de palmtak wijst op het pelgrimsgebruik om, eens aan land, met dit ‘bewijs’ triomfantelijk hun thuisstad te betreden.
Aan het begin van de weg nodigen twee zaligverklaarde dominicanen de bezoeker uit om mee op tocht te gaan aan de hand van de tekst op de rand van hun schild. Links staat Jordanus van Saksen (D1), in opvolging van Dominicus de tweede magister-generaal van de orde, die echter tijdens zijn terugkeer van het Heilig Land in 1237 bij een schipbreuk omkomt. Hij beveelt het bezoek aan met een psalmvers: “AENBIDT OP SYNEN HYLIGHEN BERGH . Ps: 98.” (Ps. 99:9). Rechts staat de Portugees Gundisalvus van Amaranthe (1187-1259) (D2), die na een meer dan tien jaar durend verblijf in Palestina kluizenaarEen persoon die alleen en van de wereld afgezonderd leeft om sober en vroom te leven. De woning van een kluizenaar noemt men ‘kluis’. en vervolgens dominicaan wordt. Op het schild van Gundisalvus staat: “SYN GRAF SAL GLORIEUS WESEN ISA : II” (Jes. 11:10).
Bovenaan de berg, op het terras onder het kruis, staan twee patersPriester die lid is van een religieuze orde. te prediken, namelijk de medeoprichters van het Genootschap der Jeruzalemvaarders: Domien Vanden Boom (D3), links, en de kreupele Jaak Pussens (D4), rechts.
- Sint-Pauluskerk
- Geschiedenis & Beschrijving
- Inleiding
- Geschiedkundige context
- De bouwgeschiedenis
- Sint-Dominicus
- Sint-Paulus
- De toren
- De architectuur
- Grondplan en legende
- Het hoogkoor
- De Sacramentskapel
- De Mariakapel
- De Rozenkransmysteries
- Predicatie, biecht, muziek
- De wandschilderijen
- De schatkamer
- De calvarietuin
- De “Veemarkt”-poort
- Dominicanenpastoraal
- Dominicanenklooster
- De schilderijen in de pandgang
- De Heilig Kruiskapel
- De weekkapel
- Bibliografie
Grondplan van de calvarietuin
Dominicanen | ApostelenDit is de naam die men geeft aan de voornaamste twaalf leerlingen van Jezus, die door Hem gezonden werden om het evangelie te verkondigen. Bij uitbreiding wordt de term ook gebruikt voor andere verkondigers, zoals Paulus en Pater Damiaan (“De apostel der melaatsen”). | |
D1 Jordaan van Saksen | A1 Petrus | |
D2 Gundisalvus van Amaranthe | A2 Paulus | |
D3 Domien Vanden Boom | ||
D4 Jaak Pussens | Evangelisten | |
Ev1 Matteüs | ||
Engelen | Ev2 Johannes | |
E1 doornenkroon | Ev3 Lucas | |
E2 afbeelding vijf wonden | Ev4 Marcus | |
E3 spons en naambord ‘INRI’ | ||
E4 naadloos kleed en dobbelstenen | Kleine profeten (Latijnse opschriften) | |
E5 kruis | p1 Hosea (Ozeas) | |
E6 ladder | p2 Joël (Ioel) | |
E7 lijkwade | p3 Amos (Amos) | |
E8 gesel en touwen | p4 Obadja (Abdias) | |
E9 zweetdoek (van Veronica) | p5 Jona (Jonas) | |
E10 geselkolom en doornenkroon, (nagels, roede, dobbelstenen) | p6 Habakuk (Habacuc) | |
p7 Micha (Michaea) | ||
Droeve Mysteries, Graf en Verrijzenis | p8 Nahum (Nahum) | |
DM1 de Doodstrijd | p9 Haggai (Aggaeus) | |
DM2 de Geseling | p10 Maleachi (Malachias) | |
DM3 de Doornenkroning | p11 Sefanja (Sophonias) | |
DM4 de Kruisdraging | p12 Zacharia (Zacharias) | |
Heilig Graf (erboven Kruisdood en Piëta) | ||
JC – MM: Jezus verschijnt aan Maria Magdalena | Grote profeten | |
P1 Jesaja (Isaias) | ||
Vereerders | P2 Ezechiël | |
V1 Keizerin Helena | P3 Daniël | |
V2 Maria Egyptica | P4 Jeremias | |
V3 Longinus | ||
V4 Petrus en de kraaiende haan | Oude TestamentDeel van de Bijbel met teksten van vóór de geboorte van Jezus. | |
V5 Pelagia | Mo Mozes | |
V6 Hiëronymus | Da Koning David | |
V7 Eustochiume |