Antwerpen, Kerken en Toerisme
Toerismepastoraal, Bisdom Antwerpen (TOPA vzw)

Op reis in eigen stad

Een dagje ÖSTERREICH in Antwerpen

Rubenshuis

Wapper 9-11

Directe verbanden met Oostenrijk zijn niet aan te geven, enkel met de regeerders die de titel ‘van Oostenrijk’ droegen.

In 1609 wordt Pieter Pauwel Rubens aangesteld als hofschilder van de aartshertogen Albrecht VII van Oostenrijk en Isabella. Twee schilderijen tonen het hoge gezelschap tijdens een ontspannend moment.

(Kunstkamer) Het schilderij De kunstkamer van Cornelis van der Geest (Willem van Haecht) wil een indruk geven van het bezoek van de aartshertogen Albrecht en Isabella (zittend, links) aan deze kunstliefhebber op 23 augustus 1615.

(Grote slaapkamer) De wandeling van de aartshertogen Albrecht en Isabella in de tuinen van het paleis op de Coudenberg te Brussel, door Jan Brueghel, de Fluwelen (1568-1625). Rubens vertoeft er regelmatig als hofschilder en als diplomaat.

Een van de vele grote ondernemingen in het oeuvre van Rubens zijn ongetwijfeld de decoratieschilderingen voor de blijde intocht van onze landvoogd, kardinaal-infant Ferdinand van Oostenrijk in 1635.

De Blijde Intrede van Kardinaal-Infant Ferdinand Van Oostenrijk (Cornelis De Wael)

Het schilderij De Kardinaal-Infant in Antwerpen (P. Snaeyers, 1635) (Familiekamer) herinnert daaraan, net als (Grote slaapkamer) het schilderij De Blijde Intrede van Kardinaal-Infant Ferdinand Van Oostenrijk (Cornelis De Wael). Cornelis Floris III heeft toen als plastisch kunstenaar en schilder voor de versiering van de stad triomfbogen en ook standen met stillevens vervaardigd. Tenslotte (Antichambre van het grote atelier) is er het gedenkboek Pompa Introïtus Ferdinandi, (Jan Meurs, 1641-’42). De talrijke illustraties door Theodoor van Thulden zijn gebaseerd op olieverfschilderijen van Rubens.