Sint-Andrieskerk, Antwerpen
Het koor
In deze doopvontDe stenen of metalen kuip met wijwater, gebruikt voor het toedienen van het doopsel. Vaak staat/stond de doopvont in een speciaal hiervoor ontworpen doopkapel, meestal dicht bij de ingang van de kerk. werden o.m. de beroemde Vlaamse schrijvers Hendrik Conscience (1812) en Lode Zielens (1903) tot christen gedoopt.
KoorgestoelteGeheel van koorbanken. (eind 16e eeuw)
De engelbewaarder, schilderij van Erasmus Quellinus II (1667).
Vrouwe Fortuin verleidt een jongeman drievoudig: ze biedt de lauwerkroon van de roem en een gouden kroon van de macht aan terwijl ze met de scepter de rijkdom aanwijst in de zakken met goudstukken.
Schilderijtjes van de 36 heiligen, op paneel, Theodoor Boeyermans, 17de eeuw.
Na de opheffing van de Antwerpse abdijEen geheel van gebouwen dat gebruikt wordt door monniken of monialen. Enkel cisterciënzers, benedictijnen, norbertijnen en trappisten, alsook hun vrouwelijke tegenhangers, hebben abdijen. Een abdij streeft ernaar om zelfvoorzienend te zijn. van Sint-Salvator, in de Pieter Potstraat, vinden in 1802 de reliekenEen overblijfsel van het lichaam van een heilige of een (deel van) een voorwerp dat met een heilige, Jezus of Maria in contact is geweest. De allereerste heiligdommen werden gebouwd op graven van heiligen. Om deze heilige aanwezig te brengen in andere kerken en kapellen werden overblijfselen van deze heiligen verspreid. De eerste altaren waren meestal de sarcofagen van de heiligen. Vandaar ook het gebruik om relieken onder de altaarsteen te plaatsen. Relieken worden ook bewaard in reliekschrijnen en eventueel tentoongesteld in reliekhouders. van 36 heiligen een nieuw onderkomen in de kerk. In 1845 maakt Jan Pieter Antoon Verschuylen er het enorme zilveren reliekschrijnEen versierd(e) kist(je) waarin een reliek wordt bewaard. voor, dat door 16 mannen in de magnifieke processies van weleer werd meegedragen. Vandaag kan het schrijn bewonderd worden vooraan in de kerk, naast de ingang.
De bijhorende 17de– -eeuwse panelen van de heiligen hangen merendeels boven in het koorgestoelte. Ter gelegenheid van de processie werd de ganse verzameling tentoongesteld op een enorm voetstuk in het midden van de kerk. Verschillende soorten heiligen zijn aanwezig: martelarenIemand die weigerde zijn/haar geloof af te zweren en daarom werd gedood. Veel martelaren zijn ook heiligen., met onder andere Sint Agatha, die een borst aan amputatie verloor; Sint-Anselmus als een spirituele schrijver; Sint-Egidius als de kluizenaarEen persoon die alleen en van de wereld afgezonderd leeft om sober en vroom te leven. De woning van een kluizenaar noemt men ‘kluis’.; Sint-Ivo, een sociaal geïnspireerde advocaat die ‘pro Deo’ werkte; en een voorbeeld van liefdadigheid met Sint-Elisabeth van Hongarije. Kijk goed en je merkt dat acht foto’s van recentere heiligen werden toegevoerd: tussen hen Thomas More, paterPriester die lid is van een religieuze orde. Damiaan, en Edith Stein. Een spiegel vormt het eindpunt: kan je de mogelijk nieuwe heiligeDit is een titel die de Kerk aan een overledene toekent die bijzonder rechtschapen en gelovig heeft geleefd. In de Rooms-Katholieke en de Orthodoxe Kerk mogen heiligen worden vereerd (niet aanbeden). Een aantal heiligen zijn ook martelaren. ontdekken?