Op reis in eigen stad
Een dagje ITALIA in Antwerpen
Onze-Lieve-Vrouwekathedraal
Hoe Rubens van Rome is blijven dromen
‘De Kruisafneming van Christus’ (1610-’11) is de icoon van Rubens’ barokkunst. Verrassend spiritueel is dit meesterwerk uitgebouwd rond ‘het dragen van Jezus’ en ‘Jezus, het Licht van de wereld’. Al even verrassend zijn de Italiaanse reisherinneringen van tijdens zijn verblijf in Rome die Rubens hier in verwerkt heeft. Om de tempel van Jeruzalem te verbeelden als locatie voor ‘De Opdracht van Jezus’ (op het rechterluik), herken je het cassettenplafond van de basiliekEen eretitel die aan een kerkgebouw wordt toegekend omwille van zijn bijzondere betekenis, bijvoorbeeld als bedevaartsoord. In België zijn er 29 basilieken, waarvan de bekendste die van Scherpenheuvel en die van Koekelberg zijn. Deze kerken hebben in het geheel niet de vorm van een basilica. van Constantijn op het Forum Romanum. De Christusfiguur op het centrale paneel gaat terug op de ‘Laocoön’ in het Vaticaan en de Sint-Christoffelfiguur op het buitenluik op het beeld ‘Hercules Farnese’ (Napels, Museo Nazionale, maar nog in Rome tijdens Rubens’ verblijf aldaar). En zie je die schalkse meid, op het linkerluik, tegen de lijst, die naar u kijkt? Dat is zo een typisch barokelement uit de trukendoos van Caravaggio, die Rubens in de Eeuwige Stad heeft bewonderd. We reizen om te leren, niet? Dat gold zeker voor onze beroemdste kunstenaars en het land van ‘la bella figura’.