Op reis in eigen stad
Een dagje ESPAÑA in Antwerpen
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten
Leopold de Waelplaats 1
(tijdelijk gesloten wegens werken)
Dezelfde Rubensen: andere tijden, andere plek
Zowel Diego Velázquez als P.P. Rubens schilderden een portret van hun vorst, koning Filips IV; het ene hangt in het Pradomuseum, Madrid, het andere is in de Hermitage, Sint-Petersburg, beland.
Het Prado zelf bezit van Rubens niet minder dan 123 werken!
Hier in Antwerpen dien je nog even geduld te oefenen voor je na de heropening van de Rubenszaal in het museum opnieuw kan gaan kijken naar twee andere werken: ‘Bernardino de Mendoza uit het vagevuur bevrijd op voorspraak van de heiligeDit is een titel die de Kerk aan een overledene toekent die bijzonder rechtschapen en gelovig heeft geleefd. In de Rooms-Katholieke en de Orthodoxe Kerk mogen heiligen worden vereerd (niet aanbeden). Een aantal heiligen zijn ook martelaren. Theresia van Ávila’ (1630-1635), en ‘Christus aan het kruis’ (bekend als ‘De lanssteek’ (1620).
Het eerste, met zeer Spaanse inslag, hing in de kloosterkerk (1624) van de ongeschoeide karmelieten (Descalzas), de tak van de congregatie die ontstond door de hervorming van Theresia. Zoek die kerk niet, ze stond aan de Graanmarkt, nu de Theaterbuilding. Talrijke priors van deze congregatie waren van Spaanse origine en de kerk was de begraafplaats bij voorkeur van de Spaanse families die in de buurt woonden.
Door de Franse revolutionairen ontwijd, diende de kapelEen kleine kerk die geen parochiekerk is. Zij kan deel uitmaken van een groter geheel zoals een ziekenhuis, school of godshuis of op zichzelf staan.
Een afgesloten deel van een kerk met een eigen altaar.
nog een tijdje als depot voor de kerkelijke kunst, nuttig voor het Academie-onderwijs.
De Academie zelf huist in de voormalige Minderbroederskerk; in die kloosterkapel was Nicolaas Rockox de bekendste mecenas. In 1619 gaf hij de opdracht voor ‘De Lanssteek’ voor het hoofdaltaar. Vlak achter dat hoofdaltaar had het echtpaar Rockox – Perez een eigen grafkapel met hun epitaaf, eveneens van de hand van Rubens (1613-‘15). Hun beider portretten op de luiken richten zich naar het middenpaneel ‘De ontmoeting van de apostelenDit is de naam die men geeft aan de voornaamste twaalf leerlingen van Jezus, die door Hem gezonden werden om het evangelie te verkondigen. Bij uitbreiding wordt de term ook gebruikt voor andere verkondigers, zoals Paulus en Pater Damiaan (“De apostel der melaatsen”). met de verrezen Christus’, een hoopvol perspectief voor wie het aardse aanziet als een voorspel op de eeuwigheid.
De tentoonstelling uit 2016 ‘Goddelijke interieurs’ heeft die verdwenen kerkgebouwen tot leven gebracht. Valerie Herremans heeft in ‘Rubens doorgelicht. Schilderijen uit verdwenen Antwerpse kerken’ ook met geavanceerde 3-D-techonologie de architectuur gereconstrueerd.
Camino: Leopold de Waelplaats > Volkstraat > Nationalestraat / Kronenburgstraat: Instituut voor Tropische Geneeskunde