Sint-Paulus, de Antwerpse dominicanenkerk, een openbaring.
De weekkapel
De aandacht gaat allereerst naar het grote aluminium kruis op een houten kader, achter het altaarHet altaar is het centrale meubel in de Eucharistie. In oorsprong is een altaar een offertafel. Dit past in de theologische visie dat Jezus zichzelf geofferd heeft, door zijn kruisdood, om de mensheid te verlossen, zoals dit symbolisch wordt uitgebeeld op het schilderij “Het Lam Gods” van de gebroeders Van Eyck. In de huidige tijd wordt het altaar dikwijls omschreven als “de tafel van de Heer”. Hierbij verwijst het altaar naar de tafel waaraan Jezus en zijn leerlingen zich bevonden bij de instelling van de Eucharistie tijdens het Laatste Avondmaal. Net zoals Jezus en zijn leerlingen toen, verzamelen de priester en de gelovigen zich rond deze tafel met brood en wijn., dat bestaat uit zes identieke panelen met de gekruisigde Christus. Met deze opstelling én met een bijbehorend gedicht wil de veelzijdige Charles Delporte (1977) aantonen dat de kruisdood van Christus een zich steeds herhalende liefdesdaad voor de mensheid is. De achtergrond van deze alugrafie in rood, zwart en goud is dan ook niet zo maar kosmisch.
De eerste vier glasramen (Marc De Groot, 1967-1970) huldigen O.-L.-Vrouw van de HeiligeDit is een titel die de Kerk aan een overledene toekent die bijzonder rechtschapen en gelovig heeft geleefd. In de Rooms-Katholieke en de Orthodoxe Kerk mogen heiligen worden vereerd (niet aanbeden). Een aantal heiligen zijn ook martelaren. Rozenkrans naar aanleiding van De overwinning van Lepanto. Bij de jaarlijkse processie van dat feest hoort ook De patroonheilige Paulus en De Scheldewijding, met het silhouet van de Sint-Pauluskerk. Nog steeds staat de broederschap te Antwerpen in voor de jaarlijkse processie op de eerste zondag van oktober.
Van de twee laatste glasramen (Herman Wauters) verbeeldt het eerste Het wapenschild van Autbertus van den Eede, bisschopPriester die de leiding heeft van een bisdom. Zie ook aartsbisschop. van Antwerpen (1677-1678), met de wapenspreuk “Jure Jurando” (zweren onder ede), een toespeling op de familienaam van de schenker Jos Van den Eede. De Nederdaling van de Heilige GeestDe werkzame kracht van God in mensen. Deze inspireert mensen om God aanwezig te brengen in de wereld. Jezus was “vervuld van Heilige Geest” en toonde zo in zijn spreken en handelen hoe God is. Mensen die de werking van de Heilige Geest in zich toelaten, spreken en handelen op die momenten ook zoals God en Jezus. Zie hiervoor ook ‘Pinksteren’. is aangebracht ter gelegenheid van het tweede eeuwfeest van de parochie in 2003.
Wil het christelijke verhaal De KruiswegVeertien afbeeldingen van de lijdensweg van Jezus, als spirituele inspiratiebron. De bedoeling is om bij elke afbeelding [of statie] biddend en bezinnend halt houdt. herkenbaar blijven dan behoeft het ook in tijden van non-figuratieve kunst een minimum aan lijnenspel, zo ook in deze veertien statiesEén van de veertien etappes van de kruisweg: • Jezus wordt ter dood veroordeeld;
• Jezus neemt het kruis op;
• Jezus valt de eerste keer;
• Jezus ontmoet Zijn Moeder;
• Simon van Cyrene helpt Jezus’ kruis te dragen;
• Veronica droogt het gelaat van Jezus;
• Jezus valt de tweede keer;
• Jezus troost de wenende vrouwen;
• Jezus valt de derde keer;
• Jezus wordt ontkleed;
• Jezus wordt aan het kruis genageld;
• Jezus sterft;
• Jezus wordt van het kruis afgenomen;
• Jezus wordt in een graf gelegd.
, in Chinese inkt op plexiglas (Charles Delporte, 1979).
Het stenen beeld Maria met Kind (J. Williame, 1964) heeft veel weg van een traditionele ‘Sedes Sapientia’, waarbij het Kind troont op Maria.
- Sint-Pauluskerk
- Geschiedenis & Beschrijving
- Inleiding
- Geschiedkundige context
- De bouwgeschiedenis
- Sint-Dominicus
- Sint-Paulus
- De toren
- De architectuur
- Grondplan en legende
- Het hoogkoor
- De Sacramentskapel
- De Mariakapel
- De Rozenkransmysteries
- Predicatie, biecht, muziek
- De wandschilderijen
- De schatkamer
- De calvarietuin
- De “Veemarkt”-poort
- Dominicanenpastoraal
- Dominicanenklooster
- De schilderijen in de pandgang
- De Heilig Kruiskapel
- De weekkapel
- Bibliografie