Sleutel tot de Sint-Jacobskerk te Antwerpen.
De schatkamer
De schatkamer die in 2011 werd ingehuldigd spitst zich toe op het liturgisch gerei met als twee belangrijkste kunsttakken: edelsmeedwerk, waaronder kelken, cibories, monstransen, flambeeuwschilden en reliekschrijnen, en tekstiel zoals gewaden en antependia.
‘Onze‑Lieve‑Vrouw met de inktpot’
Dit anonieme Mechelse beeldje (16de eeuw) luistert naar de naam ‘Onze‑Lieve‑Vrouw met de inktpot’. Het betreft een symbolische voorstelling van de Verlossing: Maria houdt het vonnis met de eeuwige verdoemenis van het menselijk geslacht in de hand, maar meteen ook een inktpot waarin de Verlosser de pen zal dopen om dit vonnis uit te wissen. De voorstelling is gebaseerd op een vergelijking van Sint‑Paulus in zijn brief aan de Kolossenzen (2:14): “Hij heeft de oorkonde met haar bezwarende bepalingen, die tegen ons getuigden, uitgewist. Hij heeft het uit ons midden genomen en aan het Kruis geslagen”, een verduidelijking van het vorige vers: “Hij heeft ons al onze zonden vergeven”.
Zonnemonstrans (Catalonië?, 18de eeuw)
Waar wordt de schittering van Jezus’ aanwezigheid in de EucharistieDit is het ritueel dat de kern vormt van de mis en herinnert aan wat Jezus deed de dag vóór zijn kruisdood. De avond van die dag vierde Jezus het joodse Paasfeest met zijn leerlingen. Na de maaltijd nam hij brood, brak het en gaf het aan zijn leerlingen en zei: “Neem en eet. Dit is mijn lichaam.” Daarna nam hij de beker met wijn, reikte hem rond en zei: “Drink hiervan. Dit is mijn bloed.” Daarna zei Jezus: “Doe dit om mij te gedenken”. Tijdens de Eucharistie herhaalt de priester deze woorden terwijl hij brood [in de vorm van een hostie] breekt en de kelk met wijn ophoudt. Door het verband tussen het gebroken brood en de “gebroken” Jezus op het kruis, wordt Jezus tastbaar aanwezig. Tegelijk herinnert dit gebeuren aan de opdracht voor elke christen: “gebroken brood” zijn waarvan anderen kunnen leven. zo letterlijk weergegeven als hier waar het goud en het zilver van de stralen bezet zijn met talloze diamanten?
Zonnemonstrans, (Jan Moerman, 1639)
Deze vergulde zilveren toonder wil beklemtonen dat Jezus aanwezig is in de geconsacreerdeIn de Rooms-Katholieke Kerk het moment waarop tijdens de eucharistie door het uitspreken van de sacramentele woorden het brood en de wijn veranderen in het lichaam en het bloed van Jezus, de zgn. transsubstantiatie. hostieEen schijfje brood van ongezuurd tarwemeel dat volgens het Rooms-Katholieke geloof tijdens de eucharistie het lichaam van Christus wordt. en terecht aangezien wordt als het ‘Levende Brood’ (Joh. 6:51), dit d.m.v. tastbare korenaren, waarvan de graantjes uit parels bestaan!
- Sint-Jacobskerk
- Geschiedenis & Beschrijving
- Inleiding
- Sint-Jacob de Meerdere
- Op weg naar Compostella
- Historische context
- Een bouwwerf van eeuwen
- De Toren
- De architectuur
- Het grondplan
- Een parochiekerk
- De Mariakapel
- De Venerabelkapel
- De trouwkapel
- Een koor voor de kanunniken
- Kapellen van broederschappen en ambachten
- Een rustplaats voor de doden
- De grafkapellen
- Relicten van verdwenen kloosters
- De schatkamer
- Bibliografie